Sep 15, 2010

Update Entry Terbaru ke Twitter & Facebook secara AUTO

Anda gemar lepak sambil chit chat ngan twitter? Anda suka update gambar di Facebook? Anda mahu tingkatkan trafik di blog?

Kalau ya, saya mahu kongsi cara bagaimana mahu entry terbaru uols kat blog tu secara automatik diupdate @ di linkkan kat uols punyer Twitter dan Facebook, tanpa perlu log in kat Twitter @ facebook. Pendek kata, lepas uols publish post terbaru kat blog, secara automatiknya post itu akan appear kat Twitter & Facebook (tapi bukan the whole entry la yang appear..) Saya belajar ni pon semasa saya blogwalking ke halaman Aried, terbacalah entrynyer yang share pasal benda ni.

1st skali, uols kena ada RSS FEED.  Kalau takde, boleh mendaftar diri (free aje..) kat FeedBurner, dan isilah address blog anda kat sini

 
Contoh RSS FEED blog saya seperti di bawah :


Dah ade address utk feed tu, uols leh masuk kat TWITTERFEED untuk daftarkan diri. Ikutlah step yang diberikan sehingga uols jumpa ini, masukkan nama blog & feed blog


Then, continue ke Step 2, sila klik Twitter dan page ini akan appear. Uols klik aje Authenticate Twitter untuk acces akaun Twitter uols.


Bila dah appear akaun uols kat no. 1 tu, then klik Create Service. Nanti akan appear page yang mengesahkan akaun Twitter anda aktif. Same step untuk Facebook juga.


Bila uols dah pastikan Twitter & Facebook aktif, lehla tekan all done. Kot2la uols ade gak akaun lain seperti yang tersenarai kat page tu, leh gak kalu nak wat..

Ok, itu aje.. Senang tak? Hehehe.. Semoga dapat membantu kawan2 yang lain..


p/s : Ha, klu nak add saya kat twitter dan facebook pon boleh.. Kalu kawan2 nak tinggalkan id twitter dan facebook kat komen ni pon boleh..

6 comments:

  1. thanks..dah cube?

    Sharing is caring!!

    ReplyDelete
  2. thx 4 ur en3..amat berguna utk sy ;)

    ReplyDelete
  3. no sweat dear..semoga dapat membantu..

    ReplyDelete
  4. thanx has...aritu ada pm has kat twitter cmne nak buat...rupanya has dh buat tutorial..x perasan lak...hehe...

    ReplyDelete
  5. thanx..dah jadi...tapi cmne nak buat dia kuar tajuk je mcm yg has buat??sy buat kuar entri lak...

    ReplyDelete