Sep 11, 2010

Juadah Di Hari Raya Part 1

Hahaha.. entri ini bukan nak citer pasal juadah ape yang kami makan di pagi raya tahun ni, tapi nak citer pasal juadah apa yang kami suka/ biasa makan di hari raya tahun sudah-sudah..

Kesukaan saya, semestinya saya sukakan NASI DAGANG hasil tangan my mom. Biasanya, orang-orang lain suker makan nasi dagang ngan ikan aya bagi ore klate ngan ganu panggil @ ikan tongkol @ ikan kayu bg sebelah utara. Tapi saya lagi suker makan ngan GULAI UDANG. Same je gulainya, yang bezanya taruk udang. Jadi mek terpaksa mesti wat 2 lauk.. Ha, yang speselnya adalah SAMBAL KELAPA yang dimakan bersama ngan nasi dagang ni.. Saya suker taruk banyak2 itu sambal.. Sedap wooo..(tgh taip ni pon rasa cam nak meleleh ayaq liuq) Jadi tak dapatla nak taruk gambar nasi dagang, sebab search punyer search xdek yang sama cam my mom wat.

Lagi satu, kalau raya je, mesti mek akan wat KETUPAT PALAS berintikan SAMBAL DAGING dan ketupat palas biasa (yang ni kosongla..). Biasanya mek akan wat sendiri sambal daging tu. Tapi ketupat yang bersambal ni mesti cepat abih (hehehe..sapela yg makan bnyk tu..). Tapi saya suker yang saiznya comel2 aje (mmg akan request suh wat yg kecik2..nak wat sendiri tak pandai..)

ini rupenyer..
Fav saya seterusnya, adalah MEE KARI. Hihihi..yang ni, rumah sepupu saya yang suka wat time raya.. Kuahnya pekat, rasa semua cukup! Ha, kat umah dia pon ade TAPAI PULUT BERAS. Yang ni saya suker makan sejuk2.. Tapi sebab tahun lepas saya fully breastfeed Zahra, jadi tak berani nak makan bnyk2..(auuww..sedey sudaaa..)

ini lah dia..
Lagi, saya suker sangat ngan ROTI JALA, tapi saya lagi prefer ngan gulai ayam. Yang ni pon bese makan kat umah dua pupu dan my 1st sis aka Kak Long (tapi bukan dia yg wat..tempah aje lorr) Ermm, lagi saya suke makan LAKSAM. Ha, jangan tak tau, raya pon oghe buat gak nih.. Jiran saya suker wat, sedappp, tapi saya kurang gemar taruk ulam2 + sambal (eventho saya suka pedas..) sbb saya rasa cam serabut plak (dari segi rasa..) means, rasa kuah tu dah bercampur baur.. klu kes nak makan jugak ngn ulam2 tu, kena makan 2 kali (selepas puas menikmati kuah laksam yang sedap dan pekat itu shj..)hehehe..

Opss..dah terpanjang sudaa..Ni baru my fav raya food, blom en. Suami punyer fav..hihihi..Sambung lenkali je la ek psl makanan raya kesukaan, tapi ni macam area2 Kelate je ni, ade gak makanan belah2 Johor yang aii sukerr sangattt..


p/s : Uols cane, ape raya food yang suker sangat melantak makan?

2 comments:

  1. salam Raya...
    nak dua sehinggit nasi dagang tu ada tak?lallala :D

    ReplyDelete
  2. salam raya juga ochie..hehehe, nak 2-3 pon bleh..free aje..hihihi..tapi kena gi umah mek saya la..kat sini xdek..huhuhu..

    ReplyDelete