Sep 7, 2010

Giveaway & Contest : Lagu Raya Imbas Kenangan


Kali ni me nak join Giveaway & Contest : Lagu Raya Imbas Kenangan anjuran Puan Nurul, duenya 15 Sept ini.. 

*Prasan tak saya asik duk join GA@contest yang ade kena mengena ngan kenangan Raya, nampak sangatla yang saya cube recall memori2 indah during Raya supaya saya tak pk akan kesedihan sbb tak dpt pulang beraya..huhuhu*

Masa zaman skolah rendah dulu (siap nyanyi lagi nih..), saya sangat suka ngan lagu SUASANA HARI RAYA oleh Anuar Zain & Ellina. Nape? Kerana

Pertamanya lagu raya budak2 kan,

Keduanya, oleh kerana beza umur saya ngan kakak atas saya adalah 6 thn, jadi derang2 sumer samaada kat sekolah asrama, takpun kt universiti. Jadi tinggal saya ngan mek ayah je la kat umah. Sangatlah tak meriah time bukak puasa. Tapiii.. bila nak raya, derang2 sumer akan balik, jadi saya sangatttt gembira macam lirik lagu ni

berlalulah sudah ramadhan
sebulan berpuasa
tiba syawal kita rayakan
dengan rasa gembira
anak muda di rantauan
semuanya pulang ke desa
ibu dan ayah keriangan
bersyukur tak terkira

Ketiganya, sebab bestla lagu ni ade citer pasal kuih muih dan duit raya...hahaha..(budak2 kan suka kuih yg sedap2 dan duit raya..hahaha)

kuih dan muih beraneka macam
makanlah jgn hny dipandang....(ade lagi lirik pas ni..)
asyik bersembang pakcik dan makcik
hai duit raya lupa nak diberi






Bila dah besar sket, time saya plak yang duk kat kolej, maka saya jarang dapat balik umah. Mostly time raya or cuti sem baru boleh balik. Jadi, bila dah kat umah (tahun berapa tak ingat..yang pasti nak dekat raya), sambil2 duk baring atas katil sambil tgk kat luar tingkap sambil koya2, 1st time saya dengar lagu SATU HARI DI HARI RAYA oleh M. Nasir, trus saya jatuh cinta ngan lagu nih.. Nape?

satu hari di hari raya
ku lihat cahaya bersinar indah
langit cemerlang tak terkira
tanda kuasa Yang Maha Esa
memberi nikmat pada manusia

satu hari di hari raya
ku lihat wajah suci ibuku
ku lihat wajah kasih ayahku
ku gembira
mungkin inilah dia kebahagiaan
 

Membuatkan saya rasa bersyukur sesangat sebab saya diberi peluang untuk berhari raya bersama mek, ayah dan kakak-kakak (adik beradik saya smua pompuan) yang saya sayangi, dan juga rasa happy sebab request saya utk main menu raya which is NASI DAGANG selalu dipenuhi oleh mek...hihihi.. (windunya nak makan nasi dagang mekkk..)

Lagi satu, bile dengar

satu hari di hari raya
aku menangis tanda gembira
aku menangis tanda ku cinta kepadanya

Boleh pulak sambil duk koya2 dan dengar lirik ni, saya duk teringat kat pakwe (mase tu pakwe lagi..skang dah sah jadi en. Suamiku), tapi xdela sampai nanges..poyola tu.. Teringat ajelaa sbb dia beraya kat Ganu, saya beraya kat Klate, walaupun agak dekat, tapi tak bertemu..hehehe..



Sekian sudaa sesi mengimbas kenangan sambil dgr lagu raya.. Rasanya bermula dari tahun ni sampai 3 tahun akan datang, lagu raya yang akan memberi impak pada kami sekeluarga adalah DARI JAUH KU MOHON MAAF oleh Allahyarham Sudirman. Di kesempatan ini juga (menyelit jap ye puan penganjur), saya, en. Suami dan Zahra ingin menujukan lagu ini buat keluarga, sanak saudara dan sahabat handai di mana jua anda berada..

2 comments:

  1. salam lebaran..thanks join GA n contest..harap ade luck

    ReplyDelete
  2. salam aidilfitri..thanks juga coz anjurkan GA aka contest nih..tula, hope me bertuahla nnt..hihiihi..

    ReplyDelete