Dec 2, 2010

Walaupun ramai yang dah tahu, tapi ada juga yang tak perasan..

Macam me jugakla.. Sebabnya dunia blogging ni terlalu luas, masih banyak benda lagi yang me tak tahu, walaupun ramai yang dah tahu.. Dan kali ni, me nak share benda yang me rasa ramai blogger yang dah tahu, especially yang otai bab-bab gadget2 dan widget ni..

Mengenai keburukan widget web counter widgeo.. Act, me dah buat entri pon pasal ni.. Uols leh tengok kat Jangan Guna Widgeo?.. Untuk alternatif kepada widgeo ni, uols leh guna 99counters, Hitstat ataupun Google Analytics.

Tapi pandangan saya, better uols guna Hitstat or GA, compare ngan 99counters coz pengiraan visitor yang sangat berbeza macam kat entri ini..

Setakat ini, saya menggunakan kedua-dua widget Hitstat dan GA. Hehehe..gila tamak.. Bukan apa, mula2 saya pasang GA, tapi GA ni takdek widget yang boleh paparkan kepada public mengenai visit dan pageviews. Then saya pasang Hitstat tu coz Hitstat ada widget yang boleh dipapar kat blog.. Pastu, bila nak analysis performance blog, saya cam penin-penin pulak nak baca data Hitstat tu, compare ngan GA sangat senang..

Now, saya dapat tahu yang GA pon leh papar kat blog jugak.. Tapi nak kena godek2 dulu.. Memang beslah guna GA ni, dan yang penting, senang nak baca data.. Maklumla saya ni bab2 IT ni kurang arif..hehe..


p/s : Nak tutorial untuk install GA ni leh tengok kat Dunia Dayat (klik link tu ek.. ) Tutorial tu senang banget, kalau tak faham leh tanya Dayat or kat saya pon boleh.. Next entri saya akan tunjuk function2 yang saya biasa guna..

4 comments:

  1. wah, mokasih pasal info ni...sekang gak atok nak tukar ke GA...hihi

    ReplyDelete
  2. hihi btoi3..kiki widgeo nk xelok.mmg xptut pkai.klu nk pkai terserah klu page lmbab jgn mrh.

    ReplyDelete
  3. fairuz : bagusla kalau takde widgeo..hehe

    atok : hehehe..yuk, pakat2 guna GA yuk..

    suzie : oo yg tu akak tak tau leh lmbtkan loading..yg akak tau tang ads tu la..

    ReplyDelete