Dec 3, 2010

My Bling Moment : Breastfeeding

Sebetulnya, saya mendapat informasi mengenai kelebihan fully breastfeeding ni pon selepas saya melahirkan Zahra.. Agak sayang, jikalau saya maklum lebih awal, mungkin saya dapat buat persediaan yang sebaiknya dan dapat fully breastfeed Zahra.. Walaubagaimanapun, saya tetap cuba menyusukan Zahra sebaik sahaja my daughter dilahirkan, dan perasaan ketika pertama kali mulut kecil yang comel itu mula nyut nyut sangat priceless!!!

di dalam flight
Di awal-awal kelahiran, oleh kerana hari kelima baru susu badan saya keluar, Zahra diberikan susu fm.. Selepas 2 bulan, barulah saya dapat fully breastfeed Zahra dan tidak lagi bergilir-gilir dengan susu fm.. Walaupun kekadang tu dihujani dengan desakan untuk memberi susu fm, tetapi saya tetap bertegas untuk berkata tidak pada susu fm.

Oleh kerana selepas melahirkan Zahra saya mengambil cuti tanpa gaji kerana mengikut en. suami menyambung pelajaran, jadi ini satu kelebihan dan memudahkan untuk saya fully breastfeeding. Sehingga kini Zahra masih lagi breastfeeding walaupun dah berusia 1 tahun 9 bulan, tapi dah bergilir-gilir dengan susu segar.. Dan semoga saya dapat terus menyusukan Zahra sehingga dia berusia 2 tahun lebih.. Kerana, saya dan Zahra memang enjoy masa 'khas' kami berdua, terasa kasih sayang antara kami turut mengalir dengan lajunya.. ^_*

dalam tren..

Breastfeeding adalah satu anugerah tak ternilai khas buat ibu-ibu dan anak-anak. Pelajarilah dan nikmatilah akan keindahan dan keseronokan menyusukan anak. Pasti ibu-ibu akan terasa lengkap dan bahagia sehingga rela menyusukan anak walau di mana sahaja..

p/s : Entri ini dibuat untuk My Bling Moment : Breastfeeding Contest yang dianjurkan oleh MySuperKids, Susu Sihat dan Bling Buubies. Duenya hari ini, nak join, klik sini..

7 comments:

  1. Saya pon merancang nak fully bf ni, rasa macam teruja ada. Heheh. Harap dapat lah fully bf nanti. Insya-ALLAH. Tak ape kak, ada rezeki nanti boleh fully bf kan adik Zahra ;p

    ReplyDelete
  2. baru ingt nak join
    sekali due arini ek
    hehe xsempat la nak taip heheh
    xpe la good luck ek
    support kawan2 je

    ReplyDelete
  3. wah akak..best nya der pegalaman tu.sgt excited nk ada ank

    ReplyDelete
  4. azlina : bagusla kalu camtu..niat mesti ada, pastu cuba cari ilmu sebanyak mungkin agar lebey bersedia spy tak jadi cam akak..hehehe

    nana : oww dear, tak sempat taip ek..me pon bermarathon nak siapkan entri ni..hehe

    kak mega : hehehe, oret nanti saya pi amik..

    suzie : best suzie..nanti suzie dah kawin & ada anak nanti, lehla merasa juga pengalaman yg indah ni..

    ReplyDelete
  5. heeeeeeeee...
    nak tawen..
    nak tawen...
    nanti nak bf...
    awww lariks :D

    ReplyDelete
  6. dni : hihihi..apa kata, wat majlis kawin trus pas tunang..agagaga

    ReplyDelete