Jan 26, 2011

Blogger Prihatin | Respons Nuffnang mengenai Isu Iklan Arak MilkADeal di Blog

Mungkin ada yang perasan, mungkin ada yang tidak perasan.. Saya dapat tahu pon 2 hari yang lepas, melalui blogwalking ke blog kenkawan, ada yang bagitau iklan arak keluar di blognya dan juga di blog-blog yang mereka kunjungi..

Nuffnang

Memula saya ingatkan mereka terlupa untuk tick di setting pemilihan iklan, coz saya tengok kat blog saya takde pon, malah certain2 blog yang saya kunjungi tak nampak pon iklan ni.. Tapi, saya bukan online 24 jam pon kan, jadi tak surelah.. Sehinggalah saya dapat tau yang even dah tick no alcohol pon, iklan ni terpapar juga di blog. Selepas tu, saya tengok respons Nuffnang di twitter yang bagitau mereka betul-betul kesal dengan apa yang berlaku dan mereka telahpon remove iklan ini..

Dan semalam, sewaktu saya berblogwalking, saya terjumpa blog KaizenShinobi.com yang menjelaskan lagi respons Nuffnang mengenai perkara ini.. Ni saya copy paste aje dari blog KaizenShinobi.com.

Hi Khairunnizam,

Hope this email finds you well.

We happened to come across your blog post regarding the publishing of alcohol-related ads on your blog, and would like to apologise for this oversight. MilkADeal is a group buying site that promotes deals from various businesses in general such as clothes, gadgets, food and drinks but it so happens that the deal they are currently having is alcohol brand related. It was saddening for us to find out that you were affected by this despite our efforts to filter the ads so that none of our bloggers who are not comfortable with this carry the ads in their blogs.

Thus, we have canceled the ad for the deal concerned as soon as we found out to ensure there will be no more conflict of interest for you and your readers or any other blogs out there while we look into the system to ensure that this does not happen again in the future.

Thank you for sharing this with us as it takes active bloggers such as yourself to improve our blogging community. Only with bloggers like yourself, are we able to strive to be a better blogging community in Malaysia. Thank you.

--
Cheers,
Teoh Xinxian
Blogger Relations
Nuffnang Sdn. Bhd.

Ni ada satu lagi reply yang diterima oleh KaizenShinobi.com setelah menghantar tiket kepada Nuffnang..

Hi Nizam,

A thousand apologies as this was a technical error on our end. We have taken the necessary action to stop serving the ad campaign and working on a better solution to prevent this from happening again. Rest assured that no earnings from this CPA ad will be credited to anyone as it has been voided on our end.

Apologies again for this matter.


Cheers,
Robb Chew
Blogger Relations

Nuffnang Sdn Bhd

Mujurlah ada ramai blogger yang prihatin dan bro KaizenShinobi.com salah seorang darinya, dan sudi berkongsi mengenai perkara ini kepada orang ramai.. Maklumlah, benda ni takleh dipandang enteng, silap-silap terambil benda haram..

Selepas ni, pihak Nuffnang perlu lebih berhati-hati dalam perkara sebegini. Walaubagaimanapun,  syabas juga kepada pihak Nuffnang kerana mengambil tindakan yang sewajarnya sepantas yang mungkin dan terus berusaha menjadi blogging community yang peka kepada sensitiviti ahli-ahlinya..  Ni yang buat makin sayang pada Nuffnang ni.. Nuffnang sayang tak kat saya? Ngeee...


2 comments:

  1. dear..iklan milkadeal tu ke, yang merah tu ek?ni sy tgk ada lagi kat blog ni dan jugak blog sy..hmm...tak tahu pun ni iklan arak..huhu

    ReplyDelete
  2. iklan milkAdeal tu yea...rupanya melibatkan alkohol..tk pernah nk wat edisi siasat pun...

    tp nape iklan tu masih ada lagi?...huhuhu

    nanti nk tgk samada CPA ni credited tak kt account..

    ReplyDelete