Dec 16, 2010

Kenangan di Hari Asyura..

Antara yang saya tak dapat lupakan adalah, masa kecik-kecik dulu (tak surelah dah masuk sekolah rendah ke belum lagi ek), satu kampung akan bergotong royong memasak bubur Asyura.. Memang seronok dan memang meriah..

Akan ada banyak rumah yang masak pelbagai jenis bubur Asyura nih, macam dah buat agihan pulak, hangpa buat bubur kacang, yang ni buat bubur jagung, kami buat bubur yang ada daging.. Dan yang paling best sekali, depa pakat sama-sama masak, means 1 bubur asyura tu berkongsi 2 rumah camtu.. Sama-sama kacau bubur tu dalam kawah.. Yang kami, budak2 nih sibuk bermain ler..hihihi.. Dah siap nanti, kami yang dulu meluru.. Sedap tau makan panas2 dari kawah..

err..ni bukan jiran2 saya tau, saya amik gambo ni dr sini..
Kawah yang diguna bukan yang depan ni, yang kat belakang tu.. (seingat saya la..) Bukan senang tau nak kacau ni, awal2 ok lagi, bila dah mula likat dan pekat, mak oii mahu tercabut tangan..

Bila dah besau sket nih, macam dah kurang meriah sikit, ke sebab saya jarang berpeluang untuk balik kampung time Hari Asyura ni..hehehe.. Pulak tu, takkanlah saya nak gedik2 bermain cam kecik2 dulu kan, mestilah menjadi perempuan melayu terakhir gitu, duk rumah lipat kain, baju, masak..ok tu tipu..hahaha..

kalu kat tempat saya, bubur Asyura macam ni lah, kaler gelap.. tapi sodapp..
Yang menjadi peberet adalah bubur daging ngan bubur jagung.. Ada lagi ke ek jenis bubur yang lain, tak dapat recall dah.. Bubur kacang bese-bese je..hehehe, memilih pulokk.. Palign sedap makan masa awal-awal masak.. Bila dah lama tu kurang sikit..ngeee.. Oww, bila duk imagine nih yang buat tak sabau nak balik nih.. Windunyerrrr...

5 comments:

  1. adui..sedapnya bubur asyura...leleh tengok

    ReplyDelete
  2. dulu ms dok kelate dpt la mkn bubur yg ada daging..tp bila balik kedah da x jumpa..rasa plik je.
    yg mana btol bubur asyura ni

    hehehe

    ReplyDelete
  3. hehe wahh...
    semua org ckp sedp hehe
    tapi fatin x makan bbur asyura ni hehe
    xtau napa..
    tapi fatin ni mmg jenis memilih skit makan haha :p

    ReplyDelete
  4. elyies : hihihi..ni mesti suka ngan bubur asyura kan..

    yong : mesti org tu buat tak berapa sedap..hohoho..ikut tempatla yong, lain tmpt lain buburnya..hehehe

    naniey : thanks..singgahlah lagi..

    fatin : akak pon bukan mkn bnyk sgt, tapi makanlah juga..agagaga

    ReplyDelete