Apr 19, 2010

Sudah lama...

Pernah satu tika saya mengadu pada P--, yang saya sakit belakang sbb menyusukan Zahra time malam (lebey tepat lg time tdo..) Yang saya agak penat + letih kerana tersedar beberapa kali time tdo sbb Zahra merengek.. Klu diikutkan masa Zahra 6 bulan ke bawah, dia hanya sedar 2x sahaja utk menyusu, which is antara kul 2-3, dan 5-6. Pada masa tu, saya x merasa terbeban untuk menyusukan Zahra time malam, malah rasa sakit belakang @ penat tidak pernah saya alami. Tapi bermula dari 7 bulan, makin kerap Zahra sedar malam. Seingat saya lebey dari 3x (sbb dr Zahra 7 bln saya dah x tgk jam bila dia sedar!!)

Ada masanya saya x kisah, tp ada masanya saya mengalami sakit belakang (tp alhamdulillah br 2x setakat ini, 1st time masa saya mengadu ngan P-- which is masa Zahra 8 bulan, 2nd masa Zahra nak 1 thn) 3 minggu lepas, simptom susah nak tdo plak menyelubungi saya (ecece..ayat x hengat punyer..) baru je nak lelap (sy mmg jenis amik masa utk tdo, x cam en. Suami, letak kepale atas bantal je dh tdo trus..huhuhu), Zahra dah merengek.. Pas bagi mamam, saya plak xleh nak tdo.. Pejam celik, pejam celik dah kul 4 pagi..huhuhu..Puasla saya duk kira kambing (ade petua kate kira kambing nnt terlelap..) x gak tdo2 sampaila kul 5 baru dpt lelap (tu pon dah 2x Zahra mamam..) Paginya saya trus cr method spy Zahra dah x bgn menyusu mlm2, spy both of us dapat tdo yg berkualiti..

Huhuhu..rupenyer baby dari 6 bulan lg dah x perlukan susu time tgh malam.. They can endure up to 6 hours.. Ada sorang ibu nih berjaya melatih anaknya (dari 10 bulan ) tdo malam without susu. Patutla masa gi check up Zahra aritu doc duk gitau xpe dah klu Zahra x nyusu malam.. Awal2 saya x amik port sgt coz saya berniat nak susukan jugak Zahra time malam sampai 2 thn (if she need it n moga2 susu saya masih ada n mencukupi) Pas 2 thn baru saya nak latih Zahra spy x minum susu mlm2 (coz bg sy masa tu dia dah besar enuf utk x nyusu mlm n leh trime xplanation kita nnt) Ke it's too late already utk dilatih bila dah capai umor 2 thn? Maklumla sbb dah terbiasa slame 2 thn tdo ngn nyotnyot..huhuhu

Sayang jugak sbenarnyer nak cerai susu time malam..huhuhu..bkn pe, sbbnyer siang Zahra sibuk main, time nak tdo siang br cr mamam (dalam 4 kali menyusu including b4 tdo malam..) n only God knows how much yg Zahra minum, riso jugak tkt x cukup.. At least leh cover time malam kan.. Ke sbb bg nyusu malam tu yg buat Zahra x menyusu mane time siang? Tapi bila dapat tau yg sebenarnya menyusu malam ni tak elok utk gigi, nnt mudah kena karies, plak tu yg dia sdr memlm tu bkn semata2 nak susu, tp need our help to go sleep again.. Hehehe..mama die je yg kureng rajin, amik langkah mudah trus suap mamam spy tdo balik. Tu yang Zahra dah terbiasa klu sedar time malam mesti nak mamam spy dpt tdo.. plus, Zahra nih memang klu nak tdo siang mesti mamam dulu (unless klu gi jalan leh je Zahra tdo dalam stroller dia tuhh..) Sekali je dia tertdo sendiri tgh duduk atas sofa then angkat letak atas tilam sib baek continue tdo.. Saya xmo la ajar anak saya guna pacifier utk bg mudah tdo (unless klu kes yg nanges tak renti2, dah wat segala benda x reda jgk n bila bg pacifier dia senyap) sbbnye tkt melarat sampai dah 4-5 thn masih berpacifier..huhuhu..walaupun time 1-2 thn nih nampak chumel jek bdak yg berpacifier..

Nampak gayanya, kt adik2 Zahra nnt la baru saya train tdo without mamam (tp tu pon maybe 8-9 bln br nak latih) Zahra nih saya wat pejam mata je la, nnt nk dkt 2 thn saya akan train dia spy tdo without nyotnyot.. Nampak gayanya, saya terpaksa bertahan dulu la utk tdo dgn sepuas2nyer, even dah lameeeee rasanya saya x dpt tdo mcm dolu2 (rindunyer time anak dara dulu..hahahha..teringat pesan my fren H-----, skang je la leh tdo puas2, nnt2 dah ade anak xleh dah nak tdo puas2..)

No comments:

Post a Comment