Nov 20, 2009

Antara Dua

Lately saya banyak surf inet pasal HOUSE WIFE atau lebih tepat lagi mengenai SAHM. Mengapa tetibe saya duk surf psl bende nih? Adakah sbbnya skang nih saya dah bergelar full time house wife dan saya tak lagi bergelar working mum?

Sebenarnya, saya dah lama berangan untuk menjadi SAHM (tapi masa tu xde anak lagi n x merasa lagi life as SAHM. Masa tu dalam kepala saya, jadi suri rumahtangga ni beh, leh wat ape saja yang kita suke (termasukla lepak, nonton tv, tdo, masak2 etc..) Tetapi selepas sahaja saya bergelar MOTHER dan berada dalam tempoh pantang, sedikit sebanyak saya merasakan life as SAHM ni cam xde life (waktu tu duk umah mak.. jadi kejenya makan tdo.. Zahra plak kerap tdo n malas nak berinternet) Tapi bila saya dah lepas tempoh pantang n mak pon dah start membzkan diri ngn kejenya, masa tu saya merasakan agak memenatkan dan susah life as SAHM berbanding ngan keje.. Sehinggakan saya pernah gitau kt en. Suami yang saya x seswai jadi full time housewife..

Sampaila saya dan suami berhijrah ke sini, maka tanggungjawab memasak dan menjaga Zahra sepenuhnya di atas bahu saya (semasa suami gi keje) Lagila saya terasa akan kepayahannya (esp dr segi nak manage masa) mana nak jaga Zahra lagi, mana nak masak, nak ngemas rumah, nak layan inet..hahaha.. Sekali lagi saya bagitau kt en. Suami yang SAHM ni nampak je senang, tp sbnornyer lg memenatkan dr keje (pada pandangan saya laa..) Bangun pagi-pagi nak sediakan bekpes utk en. Suami dan anak (sib baik makan cereals n roti je..yg Zahra leceh sket sbb nak kena lenyek n perah), pastu nk masak makanan Zahra utk lunch n dinner, pastu nak mandikan Zahra (ni yg agak melenguhkan blkg sbb mandi dlm tub, kena membongkok), nak tdokan Zahra (Zahra tdo mesti ngn mamam - klu dalam umah) pastu wat keje umah sket2, sdr2 en. Suami dah nak balik, klu rajin terlebih saya akan wat minum petang, pendek kata pas en. Suami balik keje, saya masih bekerja sampaila Zahra tdo malam (tu pon kejap2 jaga coz Zahra skang kerap nyusu malam compare ngn dulu2) Ni baru anak sorang, tak menang tangan dibuatnya. Saya memang mengagumi kaum2 ibu yang dapat menguruskan rumahtangganya dengan baik. Betapa saya sekarang ini amat menghargai pengorbanan insan bergelar ibu, tak terbalas rasanya dengan lautan intan berlian sekalipun. Terima kasih ibuku kerana melahir dan mendidikku, terima kasih ibu mertuaku kerana melahir dan mendidik en. Suamiku..

Walau bagaimanapun, makin lama makin saya jatuh cinta dengan KERJA saya sekarang, adakah kerana saya sudah get used dengan keadaan sekarang? Saya rasa jadi SAHM ni banyak benefitnya, antaranya saya dapat anto & sambut en. Suami gi/balik dari keje (impian saya sejak dulu dapat ditunaikan skang..) Saya makin enjoy main2 ngan Zahra (even kekdg tu tak sabo nak dia tdo or tdo lame sket sbb nak surf inet) Tak sabar nak Zahra pandai jalan, leh bwk dia jenjln kt dpn rumah/apt (skang ni berat nak dukung plus leceh nak guna stroller sbb ade tangga) Tak sabar nak Zahra pandai cakap, leh layan borak sesama.. Dapat masak2 dengan happynyer..

Nak2 lagi apabila saya surf kt ratuhati n blog, bnyk yg mengenai housewife, bnyk mende yg kita leh wat. Yang penting, kerajinan mesti ada. Yang paling menarik perhatian saya ialah homeschool. Cam beh je klu dpt homeschoolkan anak2 sendiri. Pastu saya teringin nk blaja masak2 kek, kueh ngan jahit baju (klu jadi SAHM forever n ever laa..n klu rajen..haha)

Jadi adakah saya akan trus menjadi SAHM even after en. Suami berjaya mendapatkan PhDnya? Bagaimana dengan cita-cita saya untuk menyambung study (walaupun dalam hati ni masih gerun dgn title Dr.)? Bagaimana dengan niat saya untuk menyumbang jasa & bakti pada UMP yang saya sayangi? Kalau saya bekerja nnt, bagaimana dengan Zahra? Sanggupkah saya tinggalkan Zahra pada nursery? Adakah saya mampu melayan en. Suami dan Zahra sebagaimana saya melayan mereka seperti sekarang? Adakah saya mampu mengurus rumahtangga saya dengan sebaiknya?

Ntahla, saya pon x pasti. Yang saya tahu, skang ni saya nak live the fullest as a SAHM. Saya ada 3-4 tahun untuk decide. Biarlah masa yang menentukan. Lagipon, saya x try lagi kehidupan as a working mum kan. Manalah tau kot2 saya dapat handle ke.. Tapi mesti x sama cam SAHM kan?

No comments:

Post a Comment